REPORT ON THE PERFORMANCE OF THE NON- STATE
ELECTRONIC MEDIA DURING THE PARLIAMENTARY
ELECTIONS OF OCTOBER 2000

Preface

This Report on the Performance of the Non- State Electronic Media During the
Parliamentary Elections of October 2000 is the counterpart of the Report by INFORM on
The Publicly Funded Electronic Media. The Reports were prepared in collaboration with
Article 19 and with the generous assistance of NORAD, The Asia Foundation and the
Royal Netherlands Embassy.

The issue of media performance at the time of elections is an extremely pertinent one
for a variety of reasons. Of especial importance is the division within Sri Lanka between
state and non-state media and the impact this has on the performance of the media
during election time. Issues of agenda setting, partisan bias and stereotype invariably
surface and in turn confirm that partisan allegiance characterizes media in Sri Lankan
irrespective of type of ownership and management. Consequently, the role of the media
in helping citizens to make informed choices at elections is seriously diminished and the
need for greater professionalism in the media reinforced.

This Report highlights these issues through an analysis of election reportage. It
concludes with a set of recommendations which have been classified into the
mandatory and the voluntary. CPA believes that the issue of media reportage at
election times is integral to strengthening the institutions of a functioning democracy in
Sri Lanka and of fundamental importance in enhancing the contribution of civil society to
better governance.

This Report, its conclusions and recommendations are presented in this spirit and in the
hope that electronic media reportage at election time can develop in the near future, into
an example of media best practice in Sri Lanka.

CPA wishes to thank Dharshini Seneviratne who compiled the Report, the Research and
Tabulation Team of Gnanam Nesan, Shirley Wijesekera, Prasanna Wickremasekera,
Vidya Abhayagunawardena, Arumugam Aran, N.P.K. Nissanka, W.G.S. Saman,
Manickam Jesudhasan, Anoma Dissanayake; Rukshan Kuru-Uthumpola, M.S.M. Silmy,
Haris Omar; Television Recordists: Upul Dinesh Kumara, Srini Ranga Piyasinghe, A.A.
Mohomad Mufaris, D.A. Dayani, M.C.M. Nizam, R.M.M. Malshantha, A.S.M. Yaseer,
Jayantha Wimalasena, S.M. Gadafi, K.S. Neelakantha, Prasad De Silva, B.M. Jahid.
Radio Recordists: R.I.B Tilakarathne, Charitha Yatigammana, A.W.M. Bisrul Haffi, K.M.
Siyath, Rohana Saman Kumara, Indika Arun Kumara, Chandima Jeeva Suranga, P.D.C.
Jantan Devapriya, R. Ranjith Somathilleka, H.P. Saman Pathirana, B.M. Jahid, M.M.
Mirjawath, H/I. Samanlatha Menike, D.S.P. Chitra Kumari.

The Consultants, especially Dr Arjuna Parakrama of CPA and the Centre for Monitoring
Election Violence (CMEV) and Mr Toby Mendel and Ms llana Cravitz of Article 19.

Thank you also to Survey Lanka Ltd, Phoenix Advertising and Teleshan, MBC. EAP and
ABC Networks for their co-operation.

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



Executive Summary

Sinhala, Tamil and English programmes on thirteen non-state television and radio
channels in Sri Lanka were monitored during the Parliamentary Election Campaign
of October 2000 to determine the extent to which the non-state media performed as
a disseminator of voter education and information about competing parties during the
campaign period. The television and radio channels surveyed, with network
affiliation, are as follows:

MBC Network: MTV, Sirasa TV, Sirasa FM, Shakthi FM, Yes FM
EAP Network: Swarnawahini television, Shree FM, Swarna Oli
Telshan Network:TNL TV, TNL Radio, Isira FM

ABC Network: Gold FM, Sooriyan FM

All non-state media in Sri Lanka are highly commercial ventures.

The survey findings, based on both qualitative and quantitative data analysis,
revealed how most non-state media sacrificed the discussion of substantive issues in
favour of narrow, partisan political ends. The main political debates created around
the cost of living, the ethnic conflict, economic and political reform, education policy
and other issues of concern were subsumed in personalised attacks and specific
malpractices. Fact was often confused with comment, especially in the more partisan
Telshan network. The political debates most often took the form of a PA-UNP
opposition with the JVP (considered a “third force”), and the Sihala Urumaya
receiving considerable coverage.

Those television and radio channels that reflected less bias and subjectivity, such as
the MBC and ABC channels, carried minimal discussion programmes. Those more
prone to partisan as well as majoritarian politics, such as TNL and, to a lesser
extent, Swarnawahini, consisted of more discussion and “news show”
programming. Ethnic minority and leftist parties received little positive coverage, and
little analysis of their alternative policy standpoints was provided. Civil society
representatives were brought in only on issues of election violence and party-based
politics, and were clearly absent in debates about economic, political and social
reform. The Tamil radio channel Sooriyan FM was an exception in this regard with
substantially more exposure given to ethnic minority parties even though the channel
consisted of only news programming.

A qualitative analysis of the two main discussion programmes Jana Handa (TNL TV)
and Rathu Ira (Swarnawahini) for the period under consideration demonstrated
considerable bias in the opinions aired: only 1% of the time spent discussing the
ethnic conflict in each programme was allocated in favour of an unequivocally anti-
war stand. Rathu Ira also spent as much as 32% of the time allocated for discussing
the ethnic conflict in invoking racism, rather than dealing with substantive issues of
conflict resolution and political dialogue.

In sharp contrast to the state media, there was disproportionate coverage of the
main opposition party, the United National Party (UNP) with data on news coverage
alone for all non-state channels showing 421 instances (59%) of direct coverage of
UNP statements during the period under survey, as opposed to only 297 for the PA.

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



The disparity was even greater in radio programming, with 216 instances (61%) of
direct coverage of the UNP contrasting with only 138 instances for the PA. The
imbalance was most pronounced in the Sinhala news bulletins and Sinhala radio
channels.

Overall, other than for the TNL radio and television channels, and Swarnawahini
television, very little election-related programming was detected over non-state radio
and television during the election campaign. The Election Commissioner’s
Guidelines to all private media that [advertising facilities] “should be offered free of
charge or on payment of a nominal and uniform fee” were regularly flouted and
instead, the elections were used for profit maximization. In addition, No-Campaign
Guidelines, under which campaigning was prohibited during the 48 hours
immediately preceding the poll, were often flouted by TNL.

There was no effective regulation of bias and imbalance in the non-state media
coverage of parties and candidates during the election. This was due both to the lack
of clear guidelines and laws governing these media, and the failure of media
authorities to adhere to guidelines that do exist.

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



Section 1

Monitoring Non-State Media During the
Parliamentary Election Campaign of October 2000

1. Introduction to the Survey

The monitoring of non-state media during the run-up to the Sri Lankan Parliamentary
Elections, October 10", 2000, was undertaken to determine the extent to which the
private media performed as an alternative to the state media in civic education and
the provision of voter information. Four non-state television channels, MTV, Sirasa,
TNL and Swarnawahini were monitored for the period September 13" — October
9™, Eight non-state radio channels were monitored for the period September 20" to
October 9. The ninth, Sooriyan FM, was monitored from September 27" to
October 9™. The Sinhala radio stations monitored were Shree, Isira and Sirasa FM.
The Tamil radio channels monitored were Shakthi FM, Sooriyan and Swarna Oli.
The English radio channels monitored were Yes FM, Gold FM and TNL Radio.

2. Methodology

The above channels were monitored for the entire broadcast time of each channel by
twenty-six recorders and 13 tabulators. All election-related content including
commercial advertising was closely monitored using both quantitative and qualitative
methods. Content was tabulated for the amount of time allocated for supporting and
opposing political parties and for the nature of coverage given to parties — including
rallies, press conferences, party statements, public functions, as perpetrators of
election violence, coverage of President’'s and Ministers’ speeches, coverage of
opposition speeches, civic education issues, appeals for free and fair elections,
coverage of campaign-oriented news items, coverage favouring specific candidates
and coverage of election procedure.

A selection of Jana Handa and Rathu Ira discussion programmes were tabulated for
substantive content for the period September 25" to October 9™. The categories
included constitutional reform, the ethnic conflict, economic policy, welfare policy,
environmental issues, political issues, election procedure/campaigning, general
administrative issues, parliamentary procedure, party procedure, and women’s
issues. Each category was sub-divided into relevant sub-categories (see Charts 3.7-
3.11). The week immediately leading up to the elections was also monitored for
election-related content as a percentage of the entire broadcast time.

3. Introduction to Non-State Media in Sri Lanka

Television in Sri Lanka was first launched in the non-state sector by two private
entrepreneurs, including Shan Wickramasinghe, brother of the present Leader of the
Opposition (United National Party - UNP), Ranil Wickramasinghe. In 1979, they
established the Independent Television Network (ITN) under the aegis of the UNP,
then in power. Private media, in this sense, has always had its political affiliations.

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



Less than two months later, the government took over the network. Meanwhile, the
Sri Lanka Rupavahini Corporation (SLRC) Act launched its channel Rupavahini, a
public channel, in 1982.

Until 1992, television remained a state monopoly with ITN and Rupavahini being the
only channels in operation. In 1992, the government opened up the media sector to
allow private television channels under the control and supervision of the SLRC.
Now, six private channels are in operation, namely Telshan Network Limited (TNL)
(owned by the brother of the Leader of the Opposition), Maharaja Television (MTV),
Sirasa, Swarnawabhini, Extra Terrestrial Television (ETV) and Dynavision, the last
two channels consisting largely of entertainment/foreign content programming with
occasional local content. Comet television provides cable access. Overall, non-
state television remains a highly commercial venture. Certain channels have
rebroadcast arrangements with international networks such as BBC, CNN and Sky
Television.

There is a relatively high rate (regionally) of television ownership in the country with the
UNESCO Statistical Yearbook of 1999 showing 9.2 receivers per every 100 inhabitants.

Twelve non-state radio stations have been launched since the government relaxed
its monopoly over radio broadcasting in 1984. They offer five English services, E-FM,
TNL 90/101.7 FM, Yes FM, Sun FM 99.99, and Gold FM 89.8; five Sinhala services
— Sirasa, Shree FM, Isira FM, Hiru FM 107.9 and Tharu FM 96.7, and three Tamil
services Swarna Oli, Shakthi FM and Sooriyan FM. Sirasa FM and TNL Radio are
also accessible through the Internet. Radio by far remains the most utilized
broadcast medium in the country with the 1999 UNESCO Statistical Yearbook
showing 20.6 receivers per 100 inhabitants in 1995.

The ownership of monitored television and radio channels are as follows:

MBC Network: MTV, Sirasa TV, Sirasa FM, Shakthi FM, Yes FM
EAP Network: Swarnawabhini television, Shree FM, Swarna Oli
Telshan Network: TNL TV, TNL Radio, Isira FM

ABC Network: Gold FM, Sooriyan

Dynavision and Extra-Terrestrial Television were not monitored because of their
largely foreign/entertainment programming content. The radio channels E-FM of the
EAP network and Hiru, Tharu and Sun FM of the ABC network were also not
included for these reasons.

3.1 Island-Wide Reception

Most non-state television and radio channels reach about two thirds of the island,
excluding the North, and sometimes certain pockets of the Eastern region.
Swarnawahini claims to reach the entire island including the North, and even South
India. MTV is reported to reach Greater Colombo and a few Southern towns. English
radio channels generally serve urban and suburban areas with a concentration on
Colombo, Kandy, Galle, Nuwara Eliya and Trincomalee. The Tamil Sooriyan FM

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



channel is islandwide and concentrates on the hill country plantation sectors with about
90-95% reach in the region. Regional radio stations are also popular among listeners.

3.2 Audience and Advertising Share

Television Audience Share — Sept/Oct 2000

Television Channel % of Audience Share
Rupavabhini 65.25
Sirasa TV 51.71
Swarnawahini 44.77
ITN 44.58
Channel Eye 27.14
TNL 19.74
MTV/Shakthi 10.68
Dynavision 2.9
ETV 2.9
Comet TV 0.08
Channel 9 0.04

(Courtesy Phoenix advertising)
Audience share statistics do not constitute a 100% as each respondent is allowed to indicate watching
more than one channel.

Audience share research done at Lanka Market Research Bureau (LMRB) during the
election campaign used a sample count of 5420 respondents spread in areas of the
island excluding the North and East. The respondents represented a target group
population of 11,680. Audience share figures for television show Sirasa TV receiving
the highest ratings among non-state channels, with an audience share of 51.71%
and MTV showing the lowest ratings with 10.68%, particularly due to its low rate of
Sinhala programming. TNL, in spite or its high Sinhala programming, comes third on
the list next to Sirasa and Swarnawahini out of the four channels monitored. The
audience share data closely reflect the advertising share data (see below).

Radio Audience Share — Sept/Oct 2000

(Monitored channels only)

Radio Channel % of Audience Share

Sirasa FM 61.07
Shree FM 13.34
Sooriyan FM 6.09
Shakthi FM 3.44
Isira FM 2.54
Yes FM 1.89
Swarna Oli FM 1.7

TNL Radio 1.03
Gold FM 0.71

(Courtesy Phoenix Advertising)
Audience share statistics do not constitute a 100% as each respondent is allowed to indicate watching
more than one channel.

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



Radio audience share again reflects television audience share, company-wise, with
Sirasa FM receiving the highest ratings, even including state radio channels. Isira
FM receives a lower audience share than the two other Sinhala channels monitored.
Out of the three Tamil channels, Sooriyan FM receives the highest ratings partly
due to its islandwide coverage.

Advertising Share

(October 2000)
Television Channel Advertising Revenue Percentage
(Millions)
Sirasa 52.1 26.10
Swarnawahini 40.4 20.24
Rupavahini 33.4 16.73
Eye 25.2 12.63
ITN 14.9 7.46
MTV 9.3 4.66
ETV 9.2 4.61
TNL 8.1 4.06
Dynavision 7.0 3.5
TOTAL 199.6 100

(Courtesy Survey Lanka)

Advertising share indicates a higher revenue for two non-state channels, Sirasa and
Swarnawahini, over the state television channel Rupavahini. Again, TNL
advertising share is the lowest among the channels monitored.

4. Contesting Parties

Altogether, around thirty main parties contested the October 2000 Parliamentary
Elections. The main contestants were Sri Lanka’s ruling party, the People’s Alliance
(PA), consisting of an alliance of political parties of various political hues, the main
opposition party, the United National Party (UNP), the Janatha Vimukthi Peramuna
(JVP), with a radical left-wing history and considered a “third force” in Sri Lankan
politics, and the Sihala Urumaya, a new, Sinhala nationalist party. The National Unity
Alliance (NUA), consisting largely of a Muslim membership, the Tamil United
Liberation Front (TULF), and the Ealam People’s Democratic Front (EPDP), two
major Tamil parties, also contested. Among other leftist parties, the New Left Front
and the Left and Democratic Alliance (LDF) were relatively more prominent. The
Ceylon Workers’ Congress (CWC) representing Tamil plantation workers in the hill
country also contested under the PA.

5. General Overview of Election Coverage on Non-State Media

The role of the mass media during the run-up to an election is a crucial means of
disseminating information to the public both on voting procedure and on the political
platforms of contending parties. Private broadcasting services are not generally
considered an adequate substitute for publicly funded broadcasting, but they do

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



constitute an important forum for public debate and a vehicle for promoting the free
flow of information. This role is particularly important in Sri Lanka, given the complete
co-optation of the publicly funded media by the ruling party.

In general, the non-state media provided a wider, yet not comprehensive alternative
to the distinctly campaign-oriented pro-government stance taken by the state
electronic media (see companion report on the State media). However, coverage of
election-related news was minimal on most channels except for TNL television/radio
and Swarnawabhini. All radio channels, for the last week leading up to the elections,
devoted only 1.6% of the entire cumulative broadcast time for election-related
programming.

During the period monitored, the non-state media reflected, rather than critiqued, the
mudslinging campaigns undertaken by the political parties. In addition, these media
made little attempt to educate voters on the diversity of political stands taken by
political parties, with the option of voting for the PA or the UNP being put forward as
the crucial decision, irrespective of the similarities of the manifestoes and practices
of the two parties in the past. Some of the main observations of the monitoring
project are:

e TNL and Swarnawahini television for the most part inflamed populist
majoritarian sentiment by often invoking racism and not providing all sides of the
debates on political reform. Media positions were sometimes even more extreme
than positions taken by the mainstream political parties.

e Channels such as TNL television, TNL Radio and Isira FM were co-opted by the
main opposition party, the UNP, and used specifically for narrow campaigning on
its behalf.

e The more “balanced” television channels, including MTV, Sirasa and
Swarnawahini, were characterized by a lack of investigative journalism and a
failure to represent the diversity of viewpoints in the election manifestos of
various contending political parties. Exceptions were slots reserved for contesting
parties themselves, some Tamil radio stations, particularly Sooriyan FM, which
dealt with policy issues and dialogue with the LTTE, and MTV/Sirasa’s Platform
2000, which gave voice to minority party leaders as well.

e Issues of corruption, election malpractices and election violence were seen more
as party proclivities than systemic forms of political power play.

e Coverage on all channels focused on the UNP-PA contest, although the JVP and
the Sihala Urumaya also received reasonable coverage.

e Parties representing ethnic minorities rarely got exposure for their manifestos,
and only came into the news/discussion programmes in the event of some
negative upheaval in the parties such as in the case of the National Unity
Alliance’s leadership crisis after the death of its leader MHM Ashraff or the TULF
whose nominations list was rejected in one District.

e Minority parties also came into the picture in the light of the dangers inherent in
ethnic bargaining undertaken by the mainstream parties to procure the necessary
number of seats to form a government.

e Political reform, particularly pertaining to the ethnic conflict, was presented in an
overwhelmingly negative light and used as a means to discredit those promoting
reform.

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



e Controversial minority politicians contesting with the PA, such as Varatharaja
Perumal and the NUA’s Sivagnanam Akileshwaran were used excessively by
some channels, particularly those of the TNL group as a means of attacking the
PA.

e Even channels with a vested interest in attacking the ruling party, such as TNL,
failed to deal with substantive issues through which the PA could have been
criticized constructively.

e There was neither a critical approach to manifestos, nor a balanced reporting of
election violence and election malpractices.

6. Election-Related Programming Content

The time allocated for commercial advertising was not included in calculating times
allocated for election-related material for each channel. The tabulation of election-
related material as against the entire broadcast time was undertaken for the final
week leading up to the elections — October 3" to October 9" (see Figs. 1.1 — 1.3).

6.1 Television
Maharaja Television (MTV)

MTV broadcasts English programming and Shakthi (Tamil) Television. Election-
related content was very poor with only 3.8% or five hours of the entire week of
October 3" to 9™ being reserved for election-related content. Only news programs
offered election-related news and Campaign 2000 offered television space for
contending parties in both the English and Tamil news broadcasts. People’s Verdict,
a daily segment of the news bulletins, also stressed party policy. In this sense, even
though election-related material was minimal on MTV, there was relatively more
diverse news content than on other channels.

Sirasa Television

Most election-related content on this channel was in daily news broadcasts in
Sinhala. Other than that, occasional programmes such as Visammuthiya dealt with
issues of election violence and civic consciousness. Only 3.99% of the final week’s
broadcast or five hours of the entire final week were allocated for election-related
content. Again, the Sinhala version of Campaign 2000 offered free television time to
contestants. Morning discussion programmes also touched on election issues. The
potential of both MTV and Sirasa to deal with substantive issues because of their
relative balance, was lost because of this lack of public-conscious programming.
Sirasa, like MTV, is highly focussed on entertainment programming.

TNL Television

TNL television broadcasts daily English and Sinhala news. Jana Handa is the
channel’'s most popular interactive discussion programme lasting for about three
hours twice a week on Mondays and Fridays during the election period. There were
also Jana Handa programmes on a smaller scale with no phone-in interviews and

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



lasting around 30-45 minutes. Other than that, occasional programmes such as
Indrakeelaya and Pasuwadana touched on election-related issues. The level of
propaganda for the UNP was high, and its partisan nature and inflammatory style in
general easily matched that of the state-controlled Rupavahini and ITN channels.
However, TNL allocated 11 hours and 30 seconds (or 22.71% of the entire
programming) for election related material during the final week leading up to the
elections, more than twice the total on either MTV or Sirasa, even though it only
starts broadcasting at 4.55 p.m.

Swarnawabhini

Swarnawabhini replaces the conventional news format with its news show format on
Live at 8 telecast every weekday from 8-9 p.m. Using a chatty approach, the
programme reports news as well as engages in conversations with political party
contestants and others. Swarnawahini also telecasts Rathu Ira, a discussion
programme on the lines of Jana Handa every Tuesday and Friday of the week.
Deshapaalana Sathiya, an informal, one-hour long news show, rounds up the main
events of the week, as well as telecasting reports from regional correspondents once
a week. Swarnawahini showed substantial allocations for election-related material
on the final week leading up to the elections with 9 hours and 44 minutes or 8.79% of
the entire broadcast time for the final week being allocated for election-related news.
Even though the total time is similar, the percentage is lower than for TNL by virtue
of the fact that Swarnawahini begins broadcasting at 8 a.m.

6.2 Sinhala Radio
Sirasa FM

Sirasa FM has 24-hour broadcasting with four news bulletins on weekdays with
varying durations. The news is generally repeated throughout the day. The
programme Kathuwaki Matha broadcasts newspaper headlines four days a week
much on the lines of Sirasa television’s morning shows. There are no daily or weekly
programmes devoted to election-related issues. For the final week leading up to the
elections, only three hours and 66 seconds or 2.17% of the entire broadcast time
was allocated for election-related material.

Shree FM

Shree Puwath is a 5-minute news bulletin broadcast daily from 6.00 a.m. to 9 p.m.
on top of the hour over Shree FM. News headlines are also summarized half past
every hour. There were no specific election-related programmes. Only one hour and
twenty minutes or 0.8% of the entire broadcast time for the final week before
elections consisted of election-related material.

Isira Radio

Isira news is broadcast daily at 6.30 am, 12 noon and 5.00 pm for around 10
minutes. The news has a clear anti-government bias. Isira Radio, unlike the other
two Sinhala radio channels monitored, had special discussion programmes devoted

10

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



to election-related issues. While there was a re-broadcast of the previous day’s Jana
Handa programme on TNL television (see Discussions section), the phone-in
discussion programme llakkaya dealt with election-related issues, once more with a
clear anti-government bias. The channel broadcasts for twelve hours until 6.00 pm
only. Out of the radio channels, Isira Radio had the highest percentage of time
allocated for election-related material with 5 hours 19 minutes or 6.33% of the final
week leading up to the elections being allocated for the purpose.

6.3 Tamil Radio
Sooriyan FM

Sooriyan FM broadcasts news four times a day at 6.45 a.m., 12.30 p.m., 6.30 p.m.
and 9.15 p.m. Each news bulletin consists of local, foreign and sports news lasting
for 10 minutes each. The station did not give prominence to election rallies and
completely ignored inflammatory news stories such as the Ranil-LTTE agreement,
the President’s correspondences with the LTTE and so on. Upcountry news and
upcountry politicians, largely representing the Ceylon Worker's Congress (CWCQC)
received a greater coverage than on other Tamil radio channels. Overall, Sooriyan
FM allocated only 95 minutes and 63 seconds or 0.95% of the entire broadcast time
for the last week before elections for election-related coverage, consisting solely of
news items. No election-related discussion programmes were aired.

Swarna Oli

Swarna Oli broadcasts news in brief for a duration of two minutes or less on top of
the hour. Most of the news items are repeated on several bulletins during the day
and on the following day. Though not slanted towards any party, the eastern
province and the NUA received relatively more coverage than on other radio
channels. No discussion programmes were aired. Again, only 75 minutes and 52
seconds or 0.75% of the entire broadcast time for the final week leading up to the
elections was allocated for election-related material, all of them consisting of news
items.

Shakthi FM

News bulletins covering local, business and foreign news are broadcast for a
duration of 10 minutes at 7 a.m., 1 p.m., 6.30 p.m. and 8.15 p.m. daily. This station,
the sister station of MTV, provided slightly more election news than the other two
Tamil television stations monitored. The station more or less reflected the contents of
the MTV and Sirasa television channels. No discussion programmes were aired.
Only 112 minutes or 1.11% of the entire broadcast time consisted of election-related
material for the final week before elections.

11

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



6.4 English Radio
TNL Radio

TNL Radio broadcasts its news bulletins daily on top of the hour from 7 a.m. to 10
p.m. for approximately 5 minutes. The channel clearly supported the UNP. There
were no discussion programmes related to the elections. Out of the English channels
monitored, TNL Radio recorded the highest time allocation for election-related
material with 53 minutes and 2 seconds or 1% for the final week before elections
being allocated for election-related material.

Gold FM

Gold FM broadcasts news four times a day at 7.30 a.m., 12.30 p.m., 7.30 p.m., and
10.30 p.m. seven days of the week. Only 28 minutes and 49 seconds, or 0.45%, of
the programming the week prior to polling was election-related.

YES FM

YES FM broadcasts news daily from 5 a.m. to 12 midnight except on Saturdays
when the final news broadcast is at 8 p.m. Each news broadcast lasts for roughly
five minutes. There is relatively more balance than on TNL/ Isira radio. Only 59
minutes or 0.65% of the entire broadcast time was allocated for election-related
material (see Fig. 1.3).

7. Guidelines, Law and Election Coverage

All non-state television and radio channels, as in the case of the state media (see
state media report), flouted the Election Commissioner's Guidelines pertaining
specifically to the private media. These stipulate that:

[PJolitical parties and independent groups contesting the elections should be
permitted to utilize facilities on private channels based on the principle of
equity.

The stipulations pertaining to private media are as follows:

1) Such facilities should be provided on an equitable basis to every party/group.

2) If such facilities can be increased, such increase should also be on an
equitable basis.

3) Such facilities should be offered free of charge or on payment of a nominal
and uniform fee.

4) Parties/candidates should not use any facilities over and above their
allocations, even if offered, because it will constitute an act of discrimination
against others.

In spite of these guidelines, parties made optimum use of the commercial
possibilities of the election campaign. According to sources at TNL's Commercial

12

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



Unit, the television channel charged around Rs. 25,000 to 30,000 for a 15-minute
programme and sent out brochures with rates included to all political candidates.

MTV and Sirasa channels also charged commercial rates for political advertising
with Rs. 7000 being charged for a 15-second radio advertisement and Rs. 30,000
being charged for a 15-second television advertisements. A 30-second ad on radio
cost Rs. 8,500 and Rs. 40,000 on television. A 45-second advertisement cost Rs
15,000 on radio and a 60-second advertisement cost Rs.50,000 on radio.

In this way, political parties with capital backing such as the UNP, PA, and Sihala
Urumaya, were able to make disproportionate use of the electronic media for their
campaigns in an inequitable manner. Some occasionally telecast documentary-style
and interview-format advertisements which were made to look like productions
initiated by the channel itself. Examples of these were a documentary-style extended
campaign piece for Sihala Urumaya’s Champika Ranawaka and another one in
interview format featuring the Rev. Bangamuve Nayaka Thero of the Sihalaye
Mahasammatha Bhumiputra Party. In the latter case, the inordinate exposure given to
a relatively minor party was clearly noticeable. Similarly, minor contestants, such as
the People’s Party’s P.C. Abeywardena were able to buy extended air time on TNL.

Swarnawahini refused to provide us with advertising rates. While MTV allowed
airtime to participants on Campaign 2000, Swarnawahini allowed policy statements
to be publicized in an interactive manner through Live at 8 (see Discussions section).

The ABC Channel's Gold FM and Sooriyan FM charged special rates and no free
time was allowed for contestants to put forward their election manifestoes. A 15-
second prime time advertisement cost contestants Rs. 5000, but only Rs. 3,000 during
normal hours. A 30-second prime-time advertisement cost Rs. 7000 and Rs. 5000
during normal hours. According to sources at the Marketing Unit of ABC, the rates
charged for political advertising was in fact higher than the normal advertising rates.

While the Commissioner’s Guidelines in Sri Lanka allow for the charge of a nominal
fee for political advertising during elections, certain countries go even further to ensure
the equitable distribution of media time to political parties. Paid political advertising is
entirely disallowed in the Netherlands, Norway, Sweden and the United Kingdom, and
is not permitted during election campaigns in Austria, France, Israel and Japan. Paid
political advertising is also prohibited in Ireland and Spain. Strong recommendations
have been made by European Broadcast Law experts to suspend paid advertising by
political parties, if such advertising exists, during an election campaign'.

The Election Commissioner’s guidelines also state that:
All radio and television broadcasters should refrain from broadcasting /

telecasting giving publicity to any programme likely to be construed as
biased and partisan towards any party to the fray.

' Guidelines for Election Broadcasting in Transitional Democracies, Article 19 Publication, 1994/97,
p.19.

13

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



The rules on balance were most glaringly flouted by TNL television, with data on
Sinhala television news for the entire survey period, for example, showing merely
7.05 minutes in support of the PA and an inordinate 90.46 minutes spent opposing
the ruling party. The same news bulletins spent 28.2 minutes supporting the UNP
and only 1.46 minutes for the entire month opposing it.

The non-state media are not legislated under election media law.

8. The No-Campaign Period

A No-CamEaign period was stipulated by the Election Commissioner from midnight,
October 7" until the actual polling day, i.e. for the 48 hours immediately preceding
voting. This period is meant to be free of political campaigning of any sort as political
parties and contestants will have insufficient time to respond to inaccurate/unfair
criticism during the time immediately preceding the elections.

The non-state channels that most blatantly flouted the no-campaign regulations were
TNL television and lIsira of the TNL group, both of which broadcast political
advertising, and clearly campaign-oriented news items (see News Section) meant to
support the UNP. Other television and radio channels generally abided by the No-
Campaign guidelines.

14

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



Section 2

News Reportage

All non-state broadcast media apart from TNL Television, Swarnawahini and Isira,
presented almost the entirety of their election-related material in news bulletins. A
few occasional discussion programmes were monitored for other channels, but they
were negligible.

1. Television

Out of the three television channels broadcasting news, MTV, Sirasa and TNL, MTV
(English and Tamil news) and Sirasa Television (MTV Sinhala news) had a relatively
non-partisan approach to election reportage (see charts 2.1 — 2.3). The programmes
on those channels were also more investigative with reporters going “out” to find
news stories more than was the case on TNL.

1.1 Opposing and Supporting Political Parties

As a whole, Sirasa Sinhala news, and its English and Tamil versions on MTV
showed marked similarities in their approaches to political parties (see Figs. 2.1 —
2.3). Out of the three main political parties — the PA, the UNP and the JVP — the PA
received the most coverage with more than 70 minutes spent supporting the party on
MTYV English news and Sirasa Sinhala news for the period under survey. Tamil news
had relatively less time allocated for election-related news overall. MTV Tamil news
gave more coverage to the National Unity Alliance and the All Ceylon Tamil
Congress (ACTC), as well as to the Ceylon Worker’s Congress (CWC), all minority
parties with manifestoes diverging widely from those of the main political parties. The
New Left Front, again campaigning on a leftist manifesto, received more coverage
on the MTV English news bulletins than on either the Sinhala or Tamil sister
channels. The Sihala Urumaya received markedly less coverage on MTV Tamil
news than on either the Sinhala or English bulletins.

TNL news, like the discussion programmes aired by the channel, showed a marked
pro-UNP campaign tack. Almost 90 minutes was spent by TNL Sinhala news
bulletins for opposing the PA. Only 1.46 minutes was spent opposing the UNP.
Around 28 minutes were spent by the Sinhala news bulletins to support the UNP.
The bias of the TNL English bulletins were more or less on similar lines. There is no
Tamil news bulletin on TNL. All minority parties, unlike the three main parties,
received more negative coverage than positive coverage. (see Figs. 2.1 and 2.2)

The TNL network in its entirety (see Fig. 2.16) barely gave coverage to parties other
than the three main contenders — the PA, UNP and JVP. The remaining three
networks gave relatively more coverage to other parties.

15

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



1.2 Coverage of Rallies, Speeches, Statements and Public Functions

CHANNEL PA |UNP | JVP |SU |NUA |SLMC | PP | NLF |LSSP | OTHERS
MTV 46 |48 25 15 | 01 11 18 |05 |00 23
SHAKTHITV |49 |41 18 16 | 04 04 23 |03 |00 15
SIRASA TV 55 |45 34 13 100 00 02 106 |01 17
TNL-TVENG |04 |16 06 |00 |00 00 00 |00 |00 15
TNL-TV SIN 05 |55 29 [01 |00 00 00 |00 |00 40

While Sirasa TV news, and MTV Tamil and English television news covered rallies,
speeches, statements and public functions more or less equitably, at least where the
main parties were concerned, both TNL Sinhala and English news gave priority to
the UNP and JVP over any other party. However, the UNP was given much more
publicity over TNL Sinhala news than over TNL English news. While the TNL
channel itself takes on a largely Sinhala nationalist tack (see Discussions section),
they gave almost no direct publicity, except for one segment, to the main Sinhala
nationalist party, the Sihala Urumaya.

1.3 Election Violence Committed by Political Parties

CHANNEL PA |UNP |JVP |SU |[NUA |SLMC | PP |NLF |LSSP | OTHERS
MTV 09 |07 02 |00 |00 00 00 |00 |00 04
SHAKTHITV |15 |02 02 |02 |01 00 00 |00 |00 06
SIRASA TV 08 105 01 00 |00 00 00 |00 |00 30
TNL-TVENG |19 |01 00 [00 |00 00 00 |00 |00 07
TNL-TV SIN 50 |02 00 [00 |oOf1 02 00 |00 |00 03

A viewer of TNL television’s direct coverage (as opposed to the coverage of police,
CMEV statements etc.) of election violence news would easily be of the impression
that only the PA perpetrated violence during the period leading up to the elections,
that PA contestants and supporters were not victimized by election violence at all,
and that the UNP were not perpetrators of election violence, only its victims. TNL
Sinhala news reported as many as 50 acts of violence by the PA and only 2 by the
UNP, and 2 by the SLMC, a complete distortion of actual violence statistics available
from the Centre for Monitoring Election Violence (CMEV) (see the CMEV report for
the October 2000 elections). The three MTV news bulletins however had a more
balanced approach to the reportage of election violence with MTV English news
reporting 9 acts of violence by the PA, 7 acts of violence by the UNP, and 2 acts of
violence by the JVP. Sirasa TV news reported 8 acts of violence by the PA, 5 by the
UNP and 1 by the JVP.

1.4 Civic Education and Party Platforms

CHANNEL PA |UNP |JVP |SU |NUA |SLMC |PP | NLF | LSSP |OTHER

MTV 01 02 00 | 00 | 00 00 00 | 00 00 25

SHAKTHITV | 02 | 00 00 | 00 | 00 00 00 | 00 00 25
16

Digitized by Noolaham Foundation.

noolaham.org | aavanaham.org




SIRASA TV 01 00 00 | 00 | 00 00 00 | 00 00 25
TNL-TVENG | 00 | 00 00 | 00 | 00 00 00 | 00 00 05
TNL-TV SIN 00 | 00 00 | 00 | 00 00 00 | 00 00 20

Civic education and education on party platforms encompass imparting information
to the public on how, when and where to vote, the importance of using the ballot, as
well as imparting information needed for voters to understand the party platforms
and issues. Although Sri Lanka’s high literacy rate and established electoral tradition
means that much of the electorate already knows how to vote, voter education
programmes are still important both to remind everyone of the practicalities of voting
and because there remain less empowered communities for whom the ballot paper
and voting procedure are unfamiliar.

In general, all channels provided voters with information about election procedures,
including voting by post and early voting, and how to prevent the misuse of polling
cards.

There was very little information about party platforms and policy issues included in
non-state television news, except for MTV’s (English and Tamil) and Sirasa’s
Campaign 2000, which allowed airtime for political party contestants to talk about
their manifestoes. People’s Verdict, telecast over all three MTV channels, also gave
more policy-oriented excerpts from political party rallies and interviews which were
directed towards civic education. People’s Verdict also gave voice to minority party
manifestoes, a rare feature on non-state television channels. Most of the People’s
Verdict excerpts were a contrast to the habitual excerpts focussing on the
mudslinging undertaken by political parties at rallies, and used enthusiastically by
channels such as TNL. However, the effects of slots such as those on Campaign
2000 can be counterproductive if this proliferation of messages merely serves to
dilute the implications of the party manifestoes of the main parties®>. With no
substitute programming to address prominent party platforms then, these slots have
the possibility of confusing voters.

2. Radio News
2.1 Opposing and Supporting Political Parties

The sister channels of MTV and TNL generally reflected the same trends as their
television stations (see Figs. 2.6 — 2.14). Only Shakthi Radio of the MTV group
diverged a little in having allocated relatively more time in opposing, rather than
supporting the PA. Gold FM of the ABC network, seem to largely support the UNP
with little time being spent criticizing the party, whereas its Tamil sister channel
Sooriyan FM represented at least seven more political parties than the English
sister channel, particularly minority Tamil parties. Sooriyan was also the only
radio/TV channel to allocate more time to oppose, rather than support the JVP, a
political party that promotes a military solution to the ethnic conflict.

% Guidelines for Election Broadcasting in Transitional Democracies, (Article 19, 1994/7), p.20.

17

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org




The TNL radio stations, on the other hand, showed a clear partisan reportage in its
overwhelming opposition of the PA, and lack of opposition of the UNP.

2.2 Coverage of Rallies, Statements, Public Functions and Election Violence

CHANNEL PA |UNP |JVP |SU |NUA [SLMC PP |NLF |LSSP | OTHERS
YES FM 16 10 07 |02 |02 02 01 |00 |00 02
GOLD FM 09 18 07/ |08 |00 05 00 [00 |00 03
TNL FM 07 12 05 |00 |05 00 00 |00 |00 04
ISIRA FM 05 |57 15 (02 |00 02 01 |00 |00 04
SHREE FM 19 |32 24 |00 |00 03 00 [00 |00 06
SIRASAFM |42 |72 22 |06 |07 02 04 |00 |00 18
SWAR-OLI 20 10 07 |00 |00 03 00 |00 |00 06
SOORIYAN* |02 |01 02 |00 |oOf1 01 00 |00 |00 08
SHAKTHIFM | 18 |44 08 |01 |04 05 00 [00 |00 17

*Sooriyan FM was surveyed for the period Sept 27" to Oct 9" only

There was generally more coverage of rallies, statements and public functions of the
UNP than the PA, with the JVP receiving considerable coverage on most radio
channels. Even Shree FM and Sirasa FM gave inordinate coverage to the UNP as
compared to the PA with 216 instances of direct coverage for the UNP contrasting
with only 138 instances of direct coverage of the PA. Reporting of election violence
was again on the same lines as the television channels with Isira FM presenting 36
cases against the PA and 11 against the UNP. Gold FM and Yes FM reported an
equal number of violations from both the PA and the UNP. Civic education items
were minimal on all radio channels.

2.3 Election Violence Committed by Political Parties

CHANNEL PA |UNP |[JVP |SU |[NUA |SLMC PP |NLF |LSSP | OTHERS
YES FM 11 11 02 |00 |00 02 00 |00 |00 02
GOLD FM 14 14 03 [00 |00 00 00 [00 |00 02
TNL FM 04 |05 05 |00 |04 00 00 |00 |00 09
ISIRA FM 36 11 03 [00 |00 01 00 [00 |00 09
SHREE FM 16 |09 00 |00 |oOf1 01 00 |00 |00 36
SIRASAFM |04 |07 02 |00 |00 00 00 [00 |00 91
SWAR-OLI 05 |08 02 |00 |00 01 00 |00 |00 07
SOORIYAN* |09 11 00 |00 |oOf1 00 00 |00 |00 63
SHAKTHIFM | 09 |05 02 [00 |00 00 00 [00 |00 60

*Sooriyan FM was surveyed for the period Sept 27" to Oct 9" only

18

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org




2.4 Coverage of Civic Education Issues

CHANNEL PA |UNP |JVP |SU |NUA [SLMC PP |NLF |LSSP | OTHERS
YES FM 00 |00 00 |00 |00 00 00 |00 |00 00
GOLD FM 00 |00 00 [00 |00 00 00 |00 |00 02
TNL FM 00 |00 00 [00 |00 00 00 |00 |00 00
ISIRA FM 00 |00 00 |00 |00 00 00 |00 |00 02
SHREE FM 00 |00 00 [00 |00 00 00 [00 |00 04
SIRASAFM | 01 00 00 |00 |00 00 00 |00 |00 15
SWAR-OLI 00 |00 00 [00 |00 00 00 [00 |00 04
SOORIYAN* |00 |00 00 |00 |00 00 00 |00 |00 02
SHAKTHIFM |00 |00 00 [00 |00 00 00 [00 |00 02

*Sooriyan FM was surveyed for the period Sept 27" to Oct 9" only

3. Redressing Unfair Coverage

Steps have been taken in certain countries to redress the unfair coverage of political
parties. In the Bangladeshi elections of 1991, for example, a “formula was drawn up
for television evening news, which provided that when one of the two major political
alliances was featured in the lead story, the next broadcast would feature the other.”
However, how effective such approaches would be in Sri Lanka in relation to non-
state broadcasters is debatable.

4. Sample Television News Analysis: October 5™ — October 9"

A close analysis of news items broadcast over TNL and MTV television stations for
the five days leading up to the elections showed interesting disparities as well as
similarities between the approaches taken by the two channels to election “news”.
While the alleged Memorandum of Understanding agreed upon by the LTTE and the
UNP (see Sub-Section 5) formed the backdrop for much of the news items broadcast
over the two channels, the way in which TNL was appealing to popular sentiment
through the broadcast of selective news was clear.

TNL was overtly campaigning for the UNP before and after the no-campaign period
was announced, with party statements, quotes from the Indian newspaper The
Hindu, and telecast of footage from rallies that were made with an assumption of a
guaranteed UNP victory. In contrast, the MTV channels broadcast more balanced
election predictions including a Presidential statement that the PA has the strength
and the courage to face the challenges of the future.

Specific examples of the trends noted above include the following:

% Ibid., p.27.

19

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org




TNL Television — Party Bias

On October 7", TNL quoted the results of polls conducted by the University of
Peradeniya that reflected public opinion in favour of the UNP. The exaggerated
presentation of PA conspiracies were another tendency over TNL.

The TNL news bulletins of October 5™ also spoke of a “cunning” (koota) plan by
the PA to publicise that it is dysfunctional to have the President in one party and
the ruling party to be another. This kind of emotive language is not uncommon
over TNL news broadcasts.

It also gave negative publicity to the PA during the period by highlighting
allegations against the government that monies allocated for the Employers’
Trust Fund had disappeared.

On October 8", during the No-Campaign Period, TNL continued its propaganda
campaign for the UNP with reports of the President’s statements on the previous
day’s Rathu Ira (Swarnawabhini) that she would somehow pass the Constitutional
reform bill in parliament after elections. The Rathu Ira moderator was also
criticized for not supporting the Opposition leader's demand for a television
debate with the President and for concentrating on the PA’s policy statement
instead.

In a context where the women’s movement barely gets exposure on TNL, their
protest against the maltreatment of Susanthika Jayasinghe, Sri Lankan Bronze
medal winner at the 2000 Olympics, by government officials, was given much
publicity the day before elections.

TNL Television — War and Political Negotiations

On October 5", in a telecast of rallies held in the East of the country, TNL news
bulletins gave significance to the fact that the Opposition Leader Ranil
Wickramasinghe had thanked the armed forces and the police for providing him
with protection. This had the effect, whether intentional or not, of dampening the
doubts created in the state media as well as in other media, of Wickramasinghe’s
conspiracy with the LTTE and the rumoured protection given him by the militant
group.

Even though the PA had undertaken a fresh offensive in the North-East as a
campaign strategy, war news was not telecast during these five days on TNL.
Thus nationalist invocations were limited to those that would prop up the image of
the UNP rather than the PA. This was in keeping with the rest of the survey
period when news of military offensives were kept to a minimum on TNL. Reports
from the war front mostly included those of losses to the military, or highlighting
the falsity of government reports from the war front, such as about the death of
an LTTE leader (October 2"). TNL, by its own admission, (September 26 TNL
news) is often left out of government-sponsored trips to Jaffna organized for
journalists.

On October 8", and item presenting the views of opposition parties and the Maha
Sangha on the PA’s “rata bedana prathipattiya’ (policy towards dividing the
country) was telecast. Sihala Urumaya’s Patali Champika Ranawake, in one of
the two times he received exposure on the same news bulletin, interviewed by
TNL, said that this statement by the President showed the facade (i.e of
militarism) put on by the Prime Minister, Dinesh Gunewardena and Mahinda
Rajapakse. The next news item was a UNP press conference and a JVP

20

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



statement again speaking of the President’s plans to pass the constitution and
the Hindu newspaper’s prediction of the PA’s faltering support base was also
repeated.

e In a similar news item on October 9", the National Association of the Maha
Sangha and the Rev. Asgiriye Budharakhitha Thero were allowed to air anti-
political reform sentiments, in the absence of other points of view.

e TNL also publicised the President's plans to engage again in Constitutional
reform once elections were over (October 7") in an inflammatory manner that
saw the entire process as a threat to the unity of the nation.

MTV - War and Political Negotiations

e In contrast to TNL news, MTV and Sirasa news bulletins had regular news
segments from the war front, mostly quoting government sources. MTV quoted
state sources on the war on three of the five days. One story noted that 17 LTTE
cadres had been killed by the army, and another referred to attacks on the
Ampara police by the LTTE (October 5™). MTV also noted and a “successful”
counter-attack against the LTTE by the army in Vadamarachchi, the death of two
LTTE cadres in a forces attack in Jaffna, injuries inflicted on soldiers in the north
(October 7™), the death of one person in a LTTE attack in Jaffna, and the
complete destruction of a LTTE naval vessel by the navy, as well as a successful
destruction of an LTTE navy base in Kalmunai.

MTYV - Election Violence

e Election violence reported by MTV included an incident against a Samurdhi
leader (PA), a JVP supporter and against Ravi Karunanayake’s (UNP)
supporters. There was also a summary of election violence against parties on
October 6" that made clear the complicity/victimization of candidates from all
parties in election violence with a predominance of violence conducted by the PA.

Overall, during this period, MTV news bulletins concentrated on issues of free and
fair elections and democracy while TNL made a concerted campaign-oriented effort
in favour of the UNP.

5. Reportage of the UNP’s Alleged Secret Memorandum with the LTTE

The campaign-oriented press conference held by the PA’s Ratnasiri
Wickramanayake on an alleged Memorandum of Understanding between the LTTE
and Opposition Leader Ranil Wickramasinghe (UNP), was given significant coverage
by all the television and radio channels monitored except for the two Tamil radio
stations Swarna Oli (a sister channel of Swarnawahini television — EAP network)
and Sooriyan (ABC Network). While the goal of the more partisan private channels
was clearly to defend the Opposition Leader on the issue, the broadcasts implicitly
and explicitly presented as criminal any attempts at dialogue with the LTTE as a
means of solving the ethnic conflict.

The approach to this story by all stations except the two Tamil radio stations
overlooked the fact that attempts at agreements and dialogue with the LTTE, most of

21

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



it covert, have been customary with all governments and political groups since the
early days of the ethnic conflict. However, it has been the nature of Sri Lankan media
to cover these issues in an inflammatory manner, often with racist overtones,
delegitimising the whole process of political dialogue. The history of such stories
began early in the conflict with former President Ranasingha Premadasa’s attempts
at dialogue with the LTTE, and the visits of many politicians and political activists to
Jaffna in efforts at making peace with the LTTE.

The fact that the “secret memorandum” story was generally perceived as “news” was
based in part on a number of news items and discussion programmes leading up to
it. These included Inflammatory stories of PA “connections” with the LTTE, as in the
overdone issue of the Varatharaja Perumal case, the continued denials by political
parties about their attempts at dialogue and connections with the LTTE (for an
outline of both issues see survey of discussions), reports of LTTE security for the
UNP, and allegations of PA correspondences with the LTTE (TNL news item, 25"
September).

The contents of the so-called memorandum was not examined in any of the
electronic media. Most of the conditions in the memorandum of understanding were
nothing new in peace making efforts in the country. The fact that it contained a
number of strategies for resolving the ethnic conflict which have been dwelt on in the
past was not discussed. These strategies included a request of the UNP to protest
the war in which “Tamil civilians and the poor Sinhala youth are being killed”,
protesting the emergency, a rather undemocratic clause on silence over LTTE
violence, the LTTE’s approval of the UNP’s attitude towards the PA’s Lakshman
Kadirgamar, the then Minister of Foreign Affairs, and support for the LTTE’s policy of
a homeland. The language itself was not so much that of a memorandum of
understanding as a set of stipulations set down by the LTTE for the UNP to follow.
“Our” in the document meant the LTTE OR, quite differently, the Tamil community
they claim to represent. None of these issues was discussed.

5.1 Television

e Of the three television channels broadcasting conventional news broadcasts —
MTV, Sirasa (MTV Group) and TNL -- MTV and Sirasa had significantly more
balanced coverage of the issue by giving voice both to the PA press conference
that “exposed” the UNP’s secret agreement and to the Opposition Leader’s
comments on the allegations made against him, as well as comments by the
UNP Spokesperson Karunasena Kodithuwakku on the issue of filing a complaint
at Police Headquarters against the state media for their allegations against the
Opposition Leader on this issue. News items on the issue were telecast on
October 05" and 06™.

e TNL did not carry the story of the PA press conference exposing the alleged
memorandum, but did broadcast the denial of the Opposition Leader over the
allegations on October 5th and 6th. While TNL gave priority to the Opposition
Leader’s denials by leading with the item on both the 5™ and 6", MTV gave less
priority to the issue with it appearing as the second news item on the 5" and as
the fifth news item on the 6™.

22

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



e However, there was a clear difference between the balance of the content and
the bias of the comment on MTV. While exposure was given to the opinion of
both sides by the Maharaja group in their Sinhala, Tamil and English news
broadcasts, other forms of bias were manifested. For example, the MTV English
news carried the press conference of October 5", including a clip of Ratnasiri
Wickramayake making derisive comments about the Norwegian attempts at
mediation. This had the potential of skewing audience opinion on the issue of
dialogue with the LTTE, particularly since Norway has received a lot of negative
coverage over their role as potential mediators in the ethnic conflict by many
media groups in the country.

e The opinion of facilitators on the ethnic conflict was not sought by any of the
channels/groups.

e There was also little meaningful commentary over the MTV channels on the
bigger picture of various political parties’ attempted dialogue with the LTTE.

e TNL sensationalized the story with inflammatory, racist material that was meant
to be a backlash at the PA over their own connections with the LTTE. An Ukusu
Esa programme on October 6™, repeated on October 8", attacked PA supporters
and contestants on their reported connections with the LTTE, giving minute
details substantiated by correspondence and documentation (see survey of
discussion programmes for more on this issue as well as prior allegations made
against the PA on other TNL programmes).

e Swarnawahini’s extended news programme Live at 8 gave publicity to the issue
on the 5™ of October through the press conference held by Prime Minister
Ratnasiri Wickramanayake and S.B. Dissanayake. As on Sirasa and MTV, the
views of UNP Spokesperson Karunasena Kodithuwakku were aired, as was Ranil
Wickramasignhe’s denial of the allegations.

e Typical of the nationalist stance of television stations, S.L. Gunesekara, the then
President of the Sihala Urumaya, a party with a uncompromisingly militarist
approach to the ethnic conflict, was asked for his views on the subject on
Swarnawahini. Again, more pacifist groups who were open to discussions
between the main political parties and the LTTE were not given an opportunity to
air their views.

5.2 Radio

e On October 5" Gold FM reported that the UNP strongly denied having any
agreement with the LTTE. The report quoted the Chairman of the UNP, Karu
Jayasuriya, stating that the documents handed out to the media by the
Presidential Secretariat were false.

e On October 5™ TNL Radio reported the incident as an attempt by President
Chandrika Kumaratunge’s government to link the UNP to the LTTE which has
drawn “sharp and angry reactions”. The TNL Radio broadcast was very emotive,
using words like “sharp and angry reactions”, and quoted Ranil Wickramasinghe
at length on the PA’s political and moral bankruptcy.

e Yes FM reported the story on October 6" with a statement by Ranil
Wickramasinghe that the UNP had no memorandum of understanding with the
LTTE.

23

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



Sinhala radio news broadcasts as a whole reported the accusation a day later
than the English news broadcasts. On the 6™ of October Sirasa carried a denial
by the Leader of the Opposition against the allegations but did not cover the PA
press conference. Isira also reported on the denial and not the original PA
accusation.

Only one of the three Tamil radio channels, Shakthi of the Maharaja Group (MTV
and Sirasa) broadcast the news item on October 5" and 6™ in a way that more or
less reflected the MTV and Sirasa television news. Swarna Oli reported on the
34 of September on a Thinakural newspaper headline where the PA stated that
the LTTE were going to provide security for Ranil in the East.

At Sooriyan FM, according to reliable sources, the story was cut, not at the
Sooriyan newsroom, but at the main newsroom at the ABC network. The
reasons for this are not clear, even though this silence could be construed as an
implicit statement about the channel's stand on populist issues such as
“connections with the LTTE”. On October 9" however, Sooriyan FM, in a 95-
second-long commentary-style report, stated that the LTTE is being used as a
core propaganda tool by all political parties and independent groups in the
General Elections “according to political observers”. This is the first time that
there was a critique of the way in which political parties (and the media) used the
ethnic conflict as part of their overall mudslinging campaigning and political
manoeuvring. However, the channel did not state who the “political observers”
they were quoting were. In this report, there was a strong attack on the PA that
was seen as “proclaiming itself as peacekeepers”. There was also an implied
critique of the PA’s stance on the annihilation of the LTTE (as stated in their
manifesto) as one of its primary means of solving the ethnic conflict.

The same report by Sooriyan FM also commented cynically on the propaganda
slogans of Tamil parties contesting in Colombo, the North-East and upcountry
which consisted of the emergency, rights of the Tamils, insistence on
Government-LTTE peace talks, recognizing the LTTE as the sole representative
of the Tamils, pressing government for the cessation of the war, and inviting the
Tigers to take part in mainstream politics. It also made references to other
(Sinhala) ethnically-based parties who were proposing the annihilation of the
LTTE to safeguard the unity of Sri Lanka. There was a general disillusionment
with both minority and majority political parties in this news item.

Forming a backdrop to this news item, a Shree news item of September 20"
reported a challenge by the Prime Minister Ratnasiri Wickramanayake, made at a
PA rally in Badulla, to the UNP to state their position on the LTTE. The Prime
Minister also stated that he was not ready to arrive at a ceasefire agreement with
the LTTE.

On the 22™ of September, a report on Isira (Telshan group) reported a denial
made by Ranil Wickramasinghe in response to PA allegations of LTTE suspects
in the UNP list of contestants. His accusations against the PA having LTTE
sympathizers in the national list came in the form of Shivagnaman Akileshwaran.
He also requested the President to state her position on the LTTE.

6. Television News and the Release of the PA Manifesto

The release of the PA manifesto, Our Vision, by Prime Minister Ratnasiri
Wickramanayake was one more opportunity for TNL to carry racist anti-PA

24

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



propaganda and threats to the unity of the nation. Both TNL English and Sinhala
news talked about plans to abolish the Executive Presidency, formulate the new
constitution, and decentralise state power, with the advice of the Maha Sangha. TNL
quoted the manifesto on welfare measures, commenting on there being no indication
of how the PA will fund these measures, analogous to the accusations being levelled
at the UNP over its spending promises. It quoted Managala Samraweera’s statement
that the inclusion of Varatharaja Perumal as a National List nominee was a matter to
be proud of, which was intended to have a negative impact on viewers about the PA.
TNL also observed how Dinesh Gunewardena tried to rationalize his membership in
the PA (his party, the MEP, has an anti-devolution stance), and how there were no
SLMC members present at the release of the manifesto.

True to form, on the 27" of September, TNL English news telecast a JVP rally at
which Tilvin Silva attacked the PA manifesto as a way of misleading the public about
the threat to the unity of the nation, stating that the whole purpose of the PA’s
intention to form a national government was to get the constitution passed and to
abolish the Executive Presidency and “turn the country” into a Federal State. TNL
habitually uses the substantive information available through JVP rallies to attack the
PA.

On the same day, on TNL Sinhala news, the dubious credentials of Shivagnanam
Akileshwaran, a NUA National List nominee from the East, was reported with a still
picture of the Dalada Maaligawa (Temple of the Tooth) in the background. The
Dalada Maaligawa is the symbol of Buddhism in the country, and Akileshwaran is
alleged to have been involved in an LTTE spy ring feeding information to the LTTE in
Kandy prior to the bombing of the temple by the LTTE several years ago. The
juxtaposition of this picture with the specific story had definite inflammatory
purposes. While MTV had a similar news item on attempts by The Tamil Eelam
Liberation Organization (TELO) to invalidate NUA national list nominations, including
that of Akhileshwaran, it was not presented in an inflammatory manner.

The MTV presentation of the release of the PA manifesto gave a clearer summary of
the manifesto and concentrated on whether the PA was confident that it could get
constitutional reforms passed in parliament. Mangala Samraweera was also quoted
as saying that the draft bill would be the basis for future political dialogue. Ratnasiri
Wickramayake’s bid to destroy the LTTE militarily was downplayed by MTV.

25

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



7. Minority Parties in Different Language Media

The way in which minority parties were covered on the Tamil channels and Sinhala
channels were markedly different. The Tamil radio channels Swarna Oli, Shakthi
FM and Sooriyan FM covered more news items based on substantive issues such
as dialogue with the LTTE, the disenfranchisement of plantation workers, civilian
issues, day-to-day problems including voters in Tamil speaking areas receiving
Sinhala-only circulars, the lack of enthusiasm among Jaffna civilians about the
elections, the problem of voting in uncleared areas, and the Jaffna Human Rights
Commission’s appeals to postpone elections in the peninsula.

Sinhala and English radio news, much as on Sinhala and English television news,
concentrated on party processes, the NUA leadership crisis, and the cancellation of
the TULF nomination list in Digamadulla. The CWC issue with the promise of a Rs.
400 salary increase for plantation workers of course, got coverage in the Sinhala
channels. In this way, Tamil radio channels showed relatively more diversity than the
Tamil Shakthi Television channel from its sister channels.

26

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



Section 3

Survey of Discussion Programmes

This survey covers two private television stations, Swarnawahini and TNL, and one
radio channel, Isira, which aired election-related discussion programs during the

campaign period.

The main programs analysed are Jana Handa (TNL) and Rathu Ira (Swarnawabhini),
while Deshapalana Sathiya (Swarnawahini), Ukusu Esa (TNL), Indrakeelaya (TNL),
Pasuvadana (TNL), Live at 8 (Swarnawahini) and /lakkaya (lsira Radio) are also
described in this study.

Programme and
Channel

Frequency and
Number Aired
During Survey
Period

Rating and/or
Viewer
Popularity

Summary of
Subject Areas
Covered

Conclusions on
Impartiality /
Partisanship

15 programmes.

Lower viewer

Concentrates on

Partial towards

Jana Handa (TNL) numbers than political UNP. Pro-war
Rathu Ira. processes with a | and anti-
marginal devolution. Anti-
discussion on minorities. Under
issues of 20% non-party
economic policy | candidates.
and war.
Bi-weekly. 8 Higher viewer Gives relatively Relatively more
Rathu Ira programmes numbers than more coverage balanced
(Swarnavahini) were surveyed. Jana Handa. than JH to politically. Pro-
economic and war

war issues. But
generally on
same lines.

Deshapaalana
Sathiya
(Swarnawabhini)

Weekly

Higher viewer
numbers than

both R/ and JH.

Weekly news
roundup.

Relatively more
balanced
politically.

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org

27



Live at 8

(Swarnawabhini) Daily on NA Informal news Relatively more
weekdays only show with on- balanced

camera and politically.
phone interviews
with contestants,
and with
commentators to
a lesser extent.

Ukusu Esa

(TNL) Occasional NA Political Highly partisan in
commentary and | favour of UNP
interviews

Indrakeelaya

(TNL) Occasional NA Political Highly partisan in
commentary and | favour of UNP
interviews

Pasuwadana

(TNL) Occasional NA News roundup Sensationalist.

llakkaya Interviews with

(TNL Radio) Weekly NA public on Highly partisan in

political issues.

favour of UNP.

Viewer ratings for programmes are based on Survey Lanka data for September 26"
and October 6" 2000.
Chart 2

Comparison of Discussion Programmes in terms of Key Issues

Programme / Political Ethnic Conflict Economic Rights Gender
Issue Party Policy Issues Issues
Perspecti
ve
Jana Handa Pro-UNP Pro-War. UNP as more Mentions Mainly male
(TNL) Encourages “economically rights issues | participants.
Majoritarianism. efficient”. Sees but no priority | Women’s
Anti-minorities. economic given. issues almost
solutions in party exclusively in
rather than policy terms of
terms. women in
politics.
Rathu Ira Pro-UNP Pro-War More diverse No Focus All male
(Swarnawabhini) range of participants.
economic policy No focus on
options aired. No women’s
noticeable party issues.
line.
28

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org




Live at 8 Neutral Substantial No Focus Civic No Focus

(Swarnawabhini) exposure to education on

majority rights during

nationalism. elections.
Deshapalana Neutral Neutral No Focus No Focus No Focus
Sathiya
(Swarnahwabhini)
Ukusu Esa UNP Inciting hatred No Focus No Focus No Focus
(TNL) Propaga- against Tamils.

nda

Indrakeelaya Pro-UNP Inciting hatred No Focus No Focus No Focus
(TNL) against Tamils.
Pasuvadana NA No Focus No Focus No Focus No Focus
(TNL)

UNP as having

llakkaya Partisan Invokes racism more Voter No Focus
(Isira Radio) towards economically participation
UNP efficient policy.
Chart 3

The most popular TNL discussion programme was Jana Handa (People’s Voice), a
live, interactive programme involving politicians and, to a lesser extent, civil society
leaders. Screened phone-in interviews are entertained towards the middle of the
programme. Other than that, Ukusu Esa (Hawk’s Eye), an occasional programme on
TNL offers views on ongoing political/social issues. For English programmes over
TNL, there was only a Cross Talk programme on election violence that dealt with
election-related material.

Swarnawahini provides two main discussion programmes, Rathu Ira (Red Line),
broadcast twice a week on Tuesdays and Fridays on the same format as Jana
Handa, and Live at Eight, a one-hour “news-show” with occasional interviews
broadcast every weekday at 8 p.m. Swarnawahini also broadcasts Deshapaalana
Sathiya (News Week), a compendium of the news fitted into a chatty news-show
format lasting about one hour every week.

Sirasa, like MTV with its Tamil component Shakthi TV provided no comprehensive
discussion/documentary programmes for the period.

A failure to use programmes other than news to deal with political issues was also
reflected in the English and Tamil radio channels. Only Isira, TNL’s radio channel,
broadcast two discussion programmes. One was llakkaya (Target), an interactive
programme that entertained questions and opinions from listeners on subjects
ranging from constitutional reform and election manifestos to election violence. The
lack of discussion programmes was particularly conspicuous over Tamil radio which
could have presented new angles on issues crucial to the campaigning process,

29

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org




such as the ethnic conflict and the economy, that were virtually obscured in the
Sinhala and English programming.

1. Jana Handa

All Jana Handa programmes telecast between Sept 13" and Oct 13" were
monitored. Ten programmes telecast from the 25" of September to the 9" of
October were tabulated for content (see appendix). One programme which was
telecast on October 6™ was not included in the content survey due to an error in
recording. Viewership data from Survey Lanka Ltd., which records the viewing
patterns of 600 households scattered throughout the country, indicates significantly
lower viewership figures for Jana Handa than for Rathu Ira. For example, on October
6™ 2000 Jana Handa was watched by only 1% of the 600 households, Rathu Ira was
watched by 4%.

Jana Handa generally has a rather superficial level of discussion with politicians
using the forum more as a political platform than for discussing substantive issues in
the service of civic education. While widely known as a party siren for the UNP, Jana
Handa seemed to overcome these affiliations when it came to the discussion of the
ethnic conflict, a major component of all party manifestoes. Even UNP party
members were not spared the rod when discussions took a turn towards a non-
military solution to the ethnic conflict. Similarly, discussions on economic policy took
on rather simplistic angles related to the differences in PA, UNP, JVP policy and so
on with no substantive economic analysis. A large proportion of discussion time was
spent on issues of process, mostly confined to mudslinging at the expense of dealing
with policy statements and their implications.

The superficial nature of the discussion is due not merely to the lack of prior
investigative research, but also to the composition of the guests. For the time period
under discussion, 40 political party contestants or individuals with clear political
affiliations made up 80% of the guest list. There were ten politically unaffiliated
participants — two civil society activists, three journalists and five religious dignitaries
— making up the remaining 20% of the guest list. However, all appeared in just three
programmes related to election violence. No economists, social scientists, or
academics were invited to offer views on substantive issues to compensate for the
campaign-oriented stance of the election contestants.

Jana Handa made the most of PA election violence and ruling party’s treatment of
the Election Commissioner pertaining to the issue of stickers for polling cards, and
used the party’s performance in the run-up to the elections as a way of attacking it.
62% of the questions in the lop-sided question-and-answer sessions criticised the
PA.

The diversity of political standpoints in party manifestos was not reflected in the
programmes surveyed with minority parties getting very little exposure, except for
former members of the NUA. The discussions were also predicated on the
assumption that there were major differences between the PA and UNP policies,
particularly pertaining to economic policy.

30

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



Time allocation for Political Parties & Other Groups — Jana Handa

PARTY NO OF MINUTES
UNP 477
PA 346
MODERATOR 285
JVP 111
SuU 64
LP 48
NLF 44
NUA 42
SBP 29
NON P/PARTY 27
PF 27
PP 24
NWP 22
NPP 19

Chart 4

The moderator also asked leading questions, and was highly opinionated on certain
issues. He failed to check callers and participants when making unproved
allegations, unlike the practice on Swarnawahini’'s Rathu Ira, in keeping with basic
journalistic ethics. The number of questions allowed were on average 6.9 daily,
rather low considering the extreme length of the programmes themselves. Moreover,
the moderator took up as much as 18% of the time in all the discussion programmes
tabulated, as opposed to only 7% taken up by the Rathu Ira moderator (see charts 3
and 4).

There were four absentees on four programmes for the period under survey, all of
them PA contestants or party members:

1. Susil Premachandra, Western Provincial Council MP, absent on September 22"
and substituted by Somaweera Chandrasiri, Publicity Officer, and national list
MP, PA.

2. Bandula Gunewardena, PA (MEP), absent on 25" September, and replaced by
Jayatissa de Costa of the SLFP Disciplenary Committee and Law Commission.
However, Bandula Gunewardena did attend the Rathu Ira programme of
September 22",

3. Joseph Peiris, the then PA Deputy Minister for Fisheries, absent on September
20th.

4. Pavithra Vanniarachchi, PA, absent on the 4" of October for a “special” forum for
women contestants. She also refused a phone interview.

31

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



1.1 The Ethnic Conflict?

The discussion of the ethnic conflict was limited and lacked the diversity actually
present in the manifestos of various political parties. Viewers generally received the
accepted positions of “a war for peace” and the refusal to deal with serious issues of
political dialogue or the repercussions of protracted war (see Figs. 3.2 and 3.3). As
much as 32% of the entire time spent on the ethnic conflict on those programmes
tabulated for contents was spent invoking racism (see footnote 1 for definition of
racism).

Only 1% of the time allocated for the ethnic conflict in the 10 programmes studied
contained anti-war statements. 36% of the time was spent in favour of constitutional
reform, and 48% against it.

The issue of Varatharaja Perumal, former Chief Minister of the North Eastern
Province and former leader of the EPRLF, being on the PA’s national list was put to
inflammatory propaganda purposes in at least three of the programmes monitored.
In the September 15" Jana Handa, three nearly-identical questions were levelled by
the moderator at the day’s PA representative Kesaralal Gunesekara on the issue of
Varatharaja Perumal. Varatharaja Perumal came up in this particular programme at
least five times. The issue reappeared on Jana Handa of September 26™ which had
Rajitha Senaratne (UNP) and Wimal Weerawansa (JVP) as guests and such
discussions were clearly encouraged by the moderator.

Similarly, when J.M. Muzamil of the National Unity Alliance (NUA), attended Jana
Handa of September 29", one of the first questions levelled at him by the moderator
concerned the NUA membership of Shivagnanam Akileshwaran, an “LTTE suspect”
and prisoner. With the concurrence of the moderator, the questions repeatedly
raised in this context were personal rather than substantive. This issue was raised
again on the 22" of September and the 5™ of October. On the latter instance, these
allegations were put to clear propaganda use by the channel when they allowed the
Leader of the Opposition Ranil Wickramasinghe to present inflammatory material
such as posters that juxtaposed photos of the President with Akileshwaran.

The moderator also capitalized on the issue of the correspondence of letters
between President Chandrika Bandaranaike Kumaratunge and the LTTE as a
propaganda strategy. A biased, potentially aggressive comment was also made by
the moderator to Wickramabahu Karunaratne (Sept 22" that he should be
contesting Tamil areas instead of Colombo for his stand on the conflict (very
understated in this programme), as well as the large proportion of Tamil contestants
in his party. There were also repeated accusations against Karunaratne on his

“ A note on the tabulation of content for ethnic conflict:

¢ While many issues such as “pro-dialogue” and “anti-war” might overlap, the discussions were
tabulated for the most immediate gist of the content;

¢ Time allocated for invoking racism was defined as any period of time devoted to attacking
parties or individuals in a way that inflamed racialist sentiment, including attacking parties for
including individuals from minority groups alleged to hold alternative viewpoints on political
reform; and

e While time allocations tabulated under “invoking racism” does not necessarily reflect station
bias, the manner in which the moderator encouraged such inflammatory comments at the
expense of substantive debate was clear.

32

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



travels to Canada for an “Ealam Conference”, in reality a multi-party conference in
which the LTTE too participated. Interestingly, Jayalath Jayawardena, the UNP
contestant present on the same panel, who also attended the conference, was not
attacked so aggressively on this count.

Overall, the programme demonstrated clear hostility towards certain political stands,
particularly the PA, and certain participants. The more populist stands also served as
propaganda for the Opposition party, undermining the role of the media as an
impartial disseminator of information and debate during an election campaign.

1.2 Economic Policy

The approach to the standpoints put down in party manifestoes on economic policy,
as well as the assessment of the two main ruling parties’ economic performance was
weak and did not present the diversity of views on the subject. Again, the
assumptions often rested on issues of PA inefficiency in economic management, and
UNP efficiency and resulting benefits to the stock market, and similar issues (see
Fig. 3.4).

No assessment was made of the similarities between UNP and PA economic policy.
That their economic policies were different only in degree rather than content was
rarely discussed: both parties support free-market economic policies, with a focus on
business investor interests and both parties promote the privatisation of public
resources. And both parties have tried to do away with welfare and price subsidies.

14% of the economy-related contents of the 10 programmes tabulated for content
from September 25" — October 9™ supported open-economic policy, while only 10%
of the time was spent in support of a more regulated economic policy. “Economic
issues” largely revolved around constant attacks against the government about not
giving a promised Rs. 2500 grant to Janasaviya (a project of the former UNP
government) recipients, and Rs.1500 to the unemployed.

The moderator’s failure to take on economic issues in a constructive manner was
seen in his uncritical acceptance of evasive answers to economy-related questions
about the UNP representing the capitalist class. A good example of this was when
the moderator asked Dr. Rajitha Senaratne of the UNP about this issue. The answer,
that the party clearly did not represent the capitalist class since Samurdhi recipients
will get a Rs. 1000 monthly grant, public servants will receive a Rs. 2000 salary
increase, and as there will be grants to pensioners on their election to power, was
not cross-questioned by the moderator.

The moderator also failed to go into detail about issues relevant to voters such as
the Opposition Leader’s contradictory promises to the people and businesspeople in
Partnership 2000, a round of discussions held with the business sector said to have
revolved around demands for longer working hours, the removal of restrictions on
hiring and firing employees, a host of financial concessions to boost capitalist
investment and profit, and moves to abolish the Wage Board system. No time was
allocated for the discussion of the implication of dialogue with business people
undertaken by both parties in September 2000.

33

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



1.3 Rights Issues

Issues to do with the Equal Opportunity Bill and the Worker's Charter, both now
defunct proposals, were evasively handled by the moderator. A statement made by
S.L. Gunesekara of the Sihala Urumaya that the Equal Opportunities Bill was an
attempt at the reinvocation of dead issues was not pursued. Similarly, a statement
made by the business affiliate and Citizen’s Front member Patrick Fernando that the
Worker's Charter was a politically-motivated document was not examined.
Education policy reform, another vexed issue in Sri Lankan politics, was again
evasively handled even though the issue were brought up, for example by the JVP
participant Wimal Weerawansa (September 26"). Again, issues fundamental to
voters were evaded in this manner.

1.4 Party-Based Politics

44% of the programmes tabulated for content was reserved for party and
parliamentary politics (see Figs. 3.1 and 3.5) and a large proportion of this was
accusatory in nature, and in the service of party campaigning.

1.5 Women'’s Issues

Women'’s issues were nominally discussed in one programme reserved for “women
contestants” on the 6" of October four days prior to the elections. 40% of the time
was spent on procedural issues and on the issue of why women can’t enter politics
(see Fig. 3.6). The lack of interest in pursuing the diversity of women’s rights issues
as pertaining to political platforms was clear in the way in which the moderator more
or less repeated the same question on empowering women in politics.

Renuka Herath mentioned, as if it were a party achievement, the fact that it was
during the UNP regime that the Women’s Bureau and the Women’s Ministry in 1982
were established. That these were trends all over the world with the proclamation of
the women’s decade from 1975-1985 was brought up neither by the moderator nor
the participants. Many personal attacks on the maltreatment of Susanthika
Jayasinghe (Olympic Bronze Medal winner 2000) by members of the ruling party
were used as an argument for the PA’s lack of success in implementing women’s
rights.

Nimalka Fernando, a contestant from the New Left Front, observed the backward
trends of the PA Manifesto from 1994 to 2000 on women’s issues. Where the 1994
PA manifesto had been specific on women’s issues such as on migrant women,
malnutrition, and legalizing the women’s manifesto, she pointed out that the 2000
manifesto was a watered down version of this which used women’s rights in the
service of the election platform. Again, the importance of having non-contestants in
the panel were evident in the way in which the real, controversial issues were
downplayed by all contestants, such as the criminalization of abortion, or the lack of
legislation on domestic violence in the Sri Lankan legal framework.

34

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



2. Rathu Ira

Eight Rathu Ira Programmes were closely monitored for the period September 13™ to
October 9™. Five of the programmes telecast from September 25" to October 9"
were also tabulated for contents (see Fig. 3.7). Rathu Ira is held bi-weekly on
Tuesdays and Fridays and is based more or less on the same format as Jana Handa
with phone-in question sessions with viewers. During the period surveyed, Rathu Ira
was relatively more balanced, entertained more diverse viewpoints and dealt
relatively more with substantive issues than did Jana Handa. However, accusatory
politics and party campaigning still reigned unchecked.

Discussions with Ranil Wickramasinghe and President Chandrika Bandaranaike
Kumaranatunga took a different turn from the discussion with Ranil Wickramasinghe
on Jana Handa, with more concentration on substantive issues. However, the
investigative quality was poor and the programme again failed to educate voters on
the implications of election manifestos.

Rathu Ira entertained more questions from viewers, averaging about 10.5 in a
programme on average around two hours long, whereas Jana Handa averaged only
6.9 questions per programme even though the programmes themselves were longer.
Callers were allowed to stay on the line to respond back if necessary, providing a
more interactive format. The moderator, Chandana Suriyabandara, was relatively
balanced compared to Jana Handa but still tended to impose his opinion on the
participants. Rathu Ira abided more by journalistic ethics in not entertaining negative
comments about candidates or others not available to defend themselves and on
several occasions callers were cut short when bringing forward unproved allegations
about individuals who were not involved in the discussion programme.

The most diversity of opinion was in the phone-in questions. A wider range of issues
in relation to the ethnic conflict and party manifestos were discussed than on Jana
Handa, with 18 questions, or 21%, being devoted to economic policy. There were a
range of opinions on the ethnic issue, with Tamil speakers and more women
participating, perhaps because they were passed by the screeners, or perhaps
because the callers themselves felt that Rathu Ira was more accessible to them than
more partisan programmes, including Jana Handa.

Time Allocation for Political Parties and other Groups — Rathu Ira

PARTY NO OF MINTUES
PA 277
UNP 258
JVP 135
SuU 70
MODERATOR 68
NLF 38
NPP 30
Chart 5

However, the guests were even less diverse than on Jana Handa. 100% of the
guests for the period under survey were political party contestants with 64.7% of

35

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



them belonging either to the PA or the UNP. Again, no economists, social scientists
and academics had been invited. The panels were also predominantly male in
composition. This explains why, in spite of being a forum for diverse opinions from
callers, and the relative impartiality of the moderator, the more popular tacks were no
different from those on Jana Handa (see Chart 1).

Absentees

The only absentee in the seven programmes surveyed for content was Kingsley T.
Wickramaratne, the then Minister of Trade, who was absent on September 26™.

2.1 Ethnic Conflict

Rathu Ira showed little difference from Jana Handa in its approach to the ethnic
conflict (see Figs. 3.8 and 3.9). Like Jana Handa, Rathu Ira spent only 1% of the
entire time allocated to the ethnic conflict on anti-war sentiments. It spent 28% of the
time on pro-war discourse, more than on Jana Handa. Less time than on Jana
Handa was spent on pro-dialogue discourse (21%). However, less time was spent
invoking racism (9%) because of the relatively less inflammatory nature of the
programme. Despite these differences between Jana Handa and Rathu Ira, there
was very little difference in terms of the basic stance on the ethnic conflict between
the two programmes.

Again, there was a tendency for racialist slurs to go unchecked, and the moderator
also asked forceful leading questions of Ranil Wickramasinghe on political dialogue,
such as, “So that means that you hope to talk with the LTTE ... we have experience
talking with them don’t we?” The moderator also got the PA’s Bandula Gunewardena
to state that he was against a Federal State, much in the coercive manner of the
Jana Handa moderator.

The phone-in questions over Rathu Ira reflected more diverse viewpoints on the
ethnic issues than did Jana Handa.

2.2 Economic Policy

Rathu Ira gave more exposure to diverse economic viewpoints than Jana Handa
(see Fig. 3.10). 22% of the time allocated for the discussion of economic issues was
spent in support of regulated economic policy, 3% of this in favour of indigenous
production. Only 6% of the time was allocated for pro-free-market statements as
compared to 14% on Jana Handa. There was a clear diversity of opinion on
economic issues which included discussions of indigenous production, culture and
globalisation.

The discussion of economic policy saw significant space given to hurling accusations
of broken promises and lauding the UNP’s efficient economic management. Lengthy
invocation of statistics by guests often went unchecked by the moderator. Comments
that could have been easily cross-examined were uncritically accepted by the

36

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



moderator, such as when Ranil Wickramasinghe on October 6" said that there is no
connection between the war and economic decline.

The moderator was sometimes unable to substantiate his questions, as when he
failed to give reliable sources to allegations he made against the government that
foreign investors were leaving the country (interview with President Kumaratunge,
Oct 7th). Similarly, on the issue of the planned revocation of free education after the
age of 14, he was unable to critically respond to the President’s vague statement
that this measure will be taken only as a means of taking free education to rural
areas. Again, as over Rathu Ira, valuable opportunities to discuss education policy
were missed in this way.

2.3 Party-Based Politics

44.43% of the seven programmes surveyed consisted of party and parliamentary
issues, more or less the same proportion as for Jana Handa. Even though there
were fewer verbal assaults on this programme than on Jana Handa, the substantive
issues were more or less on the same lines. This high concentration on issues of
political procedure (see Fig. 3.11) is an indication of the way in which both
programmes prefered to stay within accepted lines of criticism.

3.Live at 8

Live at 8 is held every weekday on Swarnawahini from 8 p.m. to 9 p.m. It takes on a
news show format combining interviews with politicians, experts, and the public. It is
hosted alternately by Susara Dinal, Manusha Nanyakkara, Claude Gurukuwula and
Palitha Perera. The advantage of such a format is its ability to explore issues at
greater depth, as well as give participants more airtime to express their views. An
interesting feature of Live at 8 during the survey period was that it allocated more
time for the Sihala Urumaya (62 minutes) than for the UNP (57 minutes). It spent 180
minutes on the PA. It is to be noted, however, that the UNP and JVP manifestoes
were discussed on the programme prior to the survey period.

Time Allocation for Political Parties and other Groups — Live at 8

PARTY NO OF MINUTES
PA 180
SuU 62
UNP 57
PP 49
NUA 33
MODERATOR 32
LP 18
POLICE OFFICIALS 16
GOVERNMENT OFFICIALS 11
NLF 10
SBP 10
NDF 09

37

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



JVP

USMS

PAFFREL

RELIGIOUS REPRESENTATIVES

| =D |®

JOURNALISTS

This is the daily news component of the Swarnawahini channel and generally
covers the same news items as other television channels. As much as 90% of the
interviewees represented political parties or party political interests, reflecting the
paucity of non-party-political views in the media during the lead-up to the elections.

A special feature however, was the introduction of party manifestos in an interactive
manner with party representatives being questioned about their manifestos.

The Sihala Urumaya got more exposure than any other party on the sessions
reserved to discuss manifestos. The attitude towards the party in the programme
overall was also reflected in the fact that they received the second highest amount of
coverage in all interview formats within the programme.

The PA press conference announcing its manifesto was briefly telecast over Live at
8 on September 21%, the day of its release. All the comments telecast over the
programme dealt with processes rather than with the substantive issues in the
manifesto. The issue of the Election Commissioner and the PA’s stand on it was also
publicised.

The New Left Front (NLF) was represented by Wickramabahu Karunaratne on
September 26™. Here, Karunaratne took a much more definite stand on the ethnic
issue than in the Jana Handa programme on which he appeared on September 22",

Others appearing as guests during the period were Rajiva Wijesingha of the Liberal
Party, Dr. Shantha Lokubandara of the National Development Party (NDP) and
Harischandra Wijetunge of the Mahasammatha Bhumiputra Pakshaya, a Sinhala
nationalist party.

4. Deshapalana Sathiya

Deshapalana Sathiya (News Week) is a weekly programme on Swarnawahini
television taking on an informal, chatty form much akin to a living room conversation.
It rounds up the week’s issues in detailed descriptions of informal as well as formal
events. Three programmes broadcast on September 22™, 29" and October 6" were
surveyed for the report. A special feature of the programme was its “checking in” on
District correspondents to ascertain the political climate in the areas with a special
focus on election violence. It dealt with issues such as the Election Commissioner’s
“unauthorized” issuing of stickers on polling cards, citizen activism for free and fair
elections, an informative discussion about a group of lawyers willing to appear free of
charge for complainants with cases of election malpractices, and on the Ranil/PA-
LTTE connections. Religious leaders also appealed for free and fair elections over
Deshapaalana Sathiya on October 6™. No noticeable bias was detected in the
programmes.

38

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



5. Ukusu Esa

Ukusu Esa (Eagle Eye) is an occasional programme telecast over TNL with a clear
campaign-oriented propaganda tack in favour of the UNP, and with a far higher level
of propaganda than other programmes on the same channel. It is conducted by Srilal
Priyantha, who in late September 2000 was abducted and later released by the
Criminal Investigation Department of the government.

On September 20", Ukusu Esa dealt with malpractices at the Ports Authority, with
guest Mabhilal Silva, a trade Union leader active for the past 10 years and now
representing the National Workers’ Association (Jaathika Seevaka Sangamaya) and
the Sri Lanka Workers’ Association, clearly co-opted for party political purposes.
Before going on to the guest however, Srilal Priyantha engaged in an extended and
disproportionate monologue on the malpractices and illegal activities of Babus, a
Manager of the Ports Authority, with clear PA links, who TNL had somehow got to
know is a heart patient. The programme also held forth about Babus’ forged
educational certificates.

The programme discussed, however, the way in which the government had flouted
caretaker laws and recruited personnel to the Ports with a clear intention of using
them for campaign activity in the East. There was also an accusation that resources
were being taken from Colombo to Oluvil for campaigning purposes.

Ukusu Esa of October 6™, repeated on October 8", was a “retaliatory” programme
intended to level the playing field after the allegations made against the Opposition
Leader Ranil Wickramasinghe over connections with the LTTE. It attacked PA lawyer
Sripathi Suuriarachchi on a statement made that the LTTE supported the UNP
campaign. Rather illogical assertions were made by Sri Lal Priyantha that as the
Intelligence Unit of the CID did not know about this, it couldn’t be true. Then the
programme went on, with a degree of investigative zeal that was unfortunately
missing in TNL discussions relating to policy issues, to discuss proof of PA-LTTE
connections. The moderator also pointed out that Sripathi Suriarachchi was an
officer who was involved in large scale offences in the Navy. The precise nature of
these offences was not, however, elaborated, leaving it up to the viewer to imagine
what they were.

Mention was made here of Shivagnanam Akhileshvaran, as in the discussion
programmes Jana Handa and Rathu Ira, and his connections in the bombing in the
Buddhist temple the Dalada Maaligawa, an inflammatory issue in a largely Buddhist
society. Several other documents are brought forward to show PA correspondences
with the LTTE. Mention was also made of Sathashivam and secret police
connections with this “LTTE suspect”. Photographs of Sathashivam with various
members of the PA were also shown.

6. Indrakeelaya

Indrakeelaya (Lightening) is an occasional programme dealing with public opinion on
various issues. It takes on a highly partisan, campaign-oriented tack in favour of the
UNP and is extremely inflammatory on race issues.

39

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



Indrakeelaya of September 14" had clear racial overtones in the way in which it used
the issue of Varatharaja Perumal on the national list to hit out at the PA. The
interviewees made it clear that the whole of Tamil society was conflated to “the
enemy” with statements such as “they [ung — a deregatory Sinhala word] will eat
away at our whole country if we allow this”, or “we have to get them out, or else we
will have to give them half the country”. The questions were clearly designed to
discredit the PA. An example is the following question: “Isn’t it to get political
privileges that Tamil people like Varatharaja who raised the Ealam flag are getting
into the [PA] national list?”

Indrakeelaya of September 21%, dealt with the issue of the Election Commissioner
and the sticker issue, with most of the interviewees condemning the PA for its
actions against the Commissioner. It was a perfect chance for TNL to lash out at PA
election malpractices and the interviewer asked leading questions regarding the
attempt by the PA to win the elections illegally by trying to disrupt anti-rigging
measures.

Indrakeelaya of September 24" looked at the high expenditure of the President
publicised in a UNP press conference immediately prior to the programme. It looked
at the issue as if there were no other major factors stalling development in the
country. The PA defence budget, for example, was never scrutinized in this manner.

7. Pasuvadana

Pasuvadana (After Word), an occasional programme telecast over TNL, on
September 18" dealt with the Yellow Ribbon campaign, an unsuccessful CWC
strike, the Election Commissioner’s sticker issue and the Sihala Urumaya Manifesto.

Again, the programme was used for propaganda purposes as when criticism of the
PA by the leader of the Opposition was highlighted. The steering away from
substantive issues was again clear in the way in which a piece on Ajith Kumara’s
defection from the JVP was personalized, showing family members verbally
assaulting him for his defection with rather personal details. The bomb blast at Union
place, which occurred during the election campaign, was shown in a sensationalist
manner with an overdose of footage on broken heads and body parts. Overall, the
programme lacked cohesion.

8. llakkaya

llakkaya (goal) was the only non-state radio discussion programme other than a re-
broadcast of the previous day’s Jana Handa that was aired on the Telshan Network’s
Isira radio. Much on the lines of TNL television’s Indrakeelaya, it sought public
opinion on issues, again in a clearly campaign-oriented manner in favour of the UNP.

An llakkaya programme on the 29™ of September utilized Susanthika Jayasingha’s
victory at the Olympic games, along with her alleged harassment by a PA Minister, to
criticise the PA. Programmes on the 24™ and 28™ of September looked at election

40

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



violence with the latter focussing on violence against the JVP. Another llakkaya
programme on October 2™ looked at the way in which a free and fair election could
be ensured through voter participation.

An llakkaya programme on October 4™ asked listeners to give their opinion about
their ideal political candidate in the face of mounting election violence. Out of 12
callers, five were against the PA and five were in favour of the UNP. An llakkaya
programme on October 9" the eve of the elections, focused on President
Kumaratunga’s plans to get a new constitution passed in parliament. Seven of the
ten callers in the programme attacked the PA.

Conclusion

Overall, discussion programmes over the Telshan Network were used for
propaganda purposes in favour of the UNP, with moderators clearly taking partial
stands on issues as well as posing leading questions. Political bias was less
prominent over Swarnawahini, the other channel that broadcast discussion
programmes.

On both the Telshan channels and Swarnawahini, however, all discussion
programmes also stayed within the framework of “accepted”, pre-established,
political debates in all areas under discussion. Issues of election violence, bribery,
corruption and other malpractices, and dominant positions on the ethnic conflict were
thus uppermost in most discussion programmes. Little effort was made to make
viewers revisit dominant viewpoints or to educate voters on rarely-discussed issues
such as political and legal reform, the implications of party manifestos on such
reforms, or political dialogue in relation to the ethnic conflict. This criticism applies
both to the blatantly propagandist media and the so-called “neutral” media.

41

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



Section 4

General Conclusion

Overall, the private media demonstrated a high degree of political bias in relation to
election reporting, although some channels and programmes were far more biased
than others. In addition, the private media spent little time or effort educating voters
either about the practicalities of voting or about the key policy differences between
the contending parties and candidates. They thus failed in their obligation to assist
voters to make informed choices during the elections. As such, the private media
failed to provide an adequate alternative to the state-controlled public media as a
civic education tool during the Parliamentary Election campaign of October 2000.

Specific problems were as follows:

The Telshan network (TNL) was expressly used for UNP party propaganda,
as well as for inflammatory racist propaganda.

The MBC, EAP and ABC networks, although more balanced than Telshan,
concentrated heavily on the more prominent parties, thereby excluding valuable
alternative proposals brought forward by less prominent political parties.

There was little focus on substantive issues of a political, economic, social or
other policy nature during the campaign. Instead, on some channels, such as
those in the Telshan network and, to a lesser extent, those of the EAP
network, personal attacks and party propaganda dominated.

There was a clear majoritarian ethnic bias, particularly on the Telshan and
EAP network channels. This bias was less apparent on the MBC (MTV) and
ABC networks, perhaps because of the lack of discussion programming on
these networks.

Few commentators invited to speak over the non-state media were neutral, with
the vast majority representing party political interests, and there was minimal
civil society representation on all channels. This meant that a potentially vast
area of political debate was viewed exclusively from the perspective of party
politics, and particularly within the context of the PA-UNP competition.

Contrary to the Election Commissioner’s Guidelines, the non-state media
used the election campaign period to maximise profit rather than to provide
political parties with free or low-cost and non-discriminatory access. This
meant that those parties with little commercial backing had little access to the
media and thus inadequate publicity while some parties which garnered little
public support actually received inordinate exposure.

Also contrary to the Election Commissioner’s Guidelines, TNL Television and
Isira radio blatantly flouted the no-campaign rule during the 48 hours
immediately preceding the polling.

Overall, radio, which is usually popular with outreach programmes and
possessing the capacity to engage communities around the island, carried
very little election material during the campaign period. Only one discussion
programme, lIsira radio’s llakkaya, had any regular interaction with listeners,
and this had a clear UNP bias.The non-state media overall carried very little
explicit voter education material, despite the need for this in certain
communities.

42

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



Section 5

Recommendations

Mandatory

All broadcast media should report election news fairly and objectively and
facts should be clearly distinguished from commentary. Broadcast channels
should not exhibit party political biases and should never actually campaign
for political parties.

The broadcast media should ensure that all political parties are granted
access to their programmes on a non-discriminatory basis.

Politicians, and others unfairly portrayed in the non-state media, whatever
their political affiliations, should have a reasonable opportunity to respond.
Media channels should strictly adhere to the Election Commissioner’s
Guidelines, including those relating to no-campaign periods and charging for
political advertisements, and should be held accountable when flouting such
regulations.

Voluntary

All non-state media should, on a voluntary basis:

strive to be strictly non-partisan during election campaigns, regardless of who
funds them;

strive to establish a greater diversity of news sources than merely those of
government and opposition press releases, and to include a greater number
of representatives of non-governmental organisations, regional groups and
minority groups as news sources during election campaigns;

be sensitive to race, gender and class issues and, rather than inflaming racial
sentiments, seek to promote tolerance and understanding;

set clear, non-discriminatory advertising policies during election campaign
periods and, where such advertising would result in inequitable access for
parties, consider prohibiting paid political advertising (this is, for example, a
recommendation of the media monitoring project in Zimbabwe);

seek to ensure that discussions deal with substantive policy issues and
prevent participants from resorting to allegations and counter-allegations; and
carry more voter education material.

43

Digitized by Noolaham Foundation.
noolaham.org | aavanaham.org



